Tieto on valtaa Kalle Katajan esille nostamia kirjoituksia

Kaikki blogit puheenaiheesta Taksit

Sillat auki kulkijoille

Kruunusillat ovat Helsingin kaupungin 300 miljoonan euron investointi, joka lyhentää matkan Kruunuvuorenrannasta keskustaan puoleen. Suunnitelmassa siltoja voivat käyttää vain kevyt liikenne, raitiovaunut sekä hälytysajoneuvot.

Öisin raitiovaunujen ollessa varikolla ei silloilla kulje julkista liikennettä. Laajasalolaiset joutuvat tilanteissa, joissa kävely tai pyöräily ei käy päinsä, matkustamaan keskustaan kiertäen Itäväylän kautta samalla kun kalliin sillan ajokaistat ovat tyhjillään. 

Taksiuudistus tuli. Miltä nyt tuntuu?

Uusi liikennepalvelulaki astui voimaan 1.7. Perinteinen säännöstelty taksipalvelu jäi historiaan. Osa taksinkäyttäjistä on uudistuksesta innoissaan, osa taas suree turvalliseksi ja luotettavaksi koettun vanhan järjestelmän poisjäämistä. Vanha järjestelmä edellytti kaikkiin taksiautoihin mittarit ja katolle valaistun, taksista kertovan merkin. Nyt mittari ei ole pakollinen eivätkä hinnat säänneltyjä. Taksiautojen laatu oli vanhassa järjestelmässä korkea, kun taas uusi liikennepalvelulaki vapauttaa kyydintarjoajan miettimästä autonsa laatua ja turvallisuutta.

Katalonia, katusulut terrorismia vai ei?

 Oikeusvaltiossa kahdesta samanalaisesta teosta oikeudellinen seuraus on tai sen pitäisi olla suurinpiirtein samanlainen. Espanjan Puolaa pahemmin politisoidussa oikeuslaitoksessa periaate näyttää kuitenkin olevan vanha tuttu sanonta: oikeus on kaikille sama, vain tuomiot vaihtelevat, ja tämä koskee erityisesti Kataloniaa.

Liikenne ansaitsee vapautusloikan

Aalto yliopisto ja Helsingin sanomat järjestävät huomenna keskiviikkona toista kertaa päättäjille niin sanotun talouden puolustuskurssin. Tänä vuonna  teemana on tuottavuus. Kurssin johto on oikeassa, että työllä ja pääomalla aikaansaadun  arvon parantaminen jää liikaakin kustannusten varjoon kilpailukyvystä puhuttaessa. Poliittisessa päätöksenteossa se on sikäli loogista, että tuottavuuden parantaminen on useimmilla aloilla yrityksistä itsestään kiinni. 

Taksialaa säädellään syystä

Taksialan säätelyllä on pitkät perinteet Suomessa. Vaikka sääntelyä on monessa asiassa purettu, ja hyvä niin, taksialaa säädellään hyvällä syyllä. Taksilupia tulee säännöllisesti haettavaksi vapaille markkinoille, ja jos luvat oikeasti haluaa, ne kyllä saa. Suurinta osaa taksiliikennettä hoitaa mikroyrittäjinä toimivat autoilijat, ja poistuvuutta on. Lupien lukumääriä tarkkaillaan jatkuvasti ja jos tarvetta ilmenee, lupamääräkiintiöitä korotetaan.

 

Hyvät taksipalvelut turvattava

Suomessa taksiliikenne on ajautumassa ahdinkoon. Taksien kysyntä on vähentynyt, kun yritysajojen määrä on lama-aikana pudonnut. Hallitus on kurittamassa jo vaikeuksissa olevaa pirssialaa vielä lisärasitteilla. Nyt pitäisi keltaisen valon syttyä päättäjien päissä, että taksiala saataisiin pelastettua.

Toimituksen poiminnat

Sivut

Julkaise syötteitä