Tieto on valtaa Kalle Katajan esille nostamia kirjoituksia

Kaikki blogit puheenaiheesta Taksiliikenne

Kansanedustaja Uber-kuskina

Suoritin taksinkuljettajan lupakokeen syksyllä ja kävin marraskuun alussa ajamassa taksia yhden yövuoron ajan. Jatkoin nyt tätä ihmiskoettani eli tutustumistani taksialaan heittäytymällä vähäksi aikaa Uber-auton kuskiksi. 

Ajoin eräänä perjantaiaamupäivänä puolentoista tunnin ajan Uber-kyytejä Helsingin keskustassa. Tuossa ajassa sain ajettua kolme kyytiä. Auto oli lainassa eräältä yrittäjältä ja kokeilun järjesti Robert Torvelainen Uberilta. En ottanut tehdystä työstä korvausta.

Kuinka ryhtyä kuskiksi?

Kansanedustaja taksinkuljettajana

Olen ollut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen lähes kahdeksan vuotta. Erityisesti kuluneella eduskuntakaudella taksiliikenteeseen liittyvää lainsäädäntöä on uudistettu rajusti ja nämä uudistukset on käsitelty valiokunnassa, jossa ovat olleet kuultavina useaan otteeseen Taksiliitto, Liikenneturva, erilaiset liikennealan yritykset ja käytännössä kaikki alaan liittyvät organisaatiot ja toimijat. Olen käynyt asiaan liittyen kymmeniä, ellen satoja keskusteluja taksiyrittäjien, kuljettajien sekä muiden alaan liittyvien toimijoiden kanssa.

 

"Uusien" taksien veronkierto estettävä

Uuden liikennepalvelulain myötä taksipalveluihin ja muihin vastaaviin palveluihin tulee muutoksia. Pääosassa laissa on uudenlainen ajattelu liikenteestä palveluna: asiakas voi muun muassa vapaasti yhdistellä eri palveluntarjoajien kyytejä samalle lipulle. Hoettu muotisana on MaaS, Mobility as a Service, liikenne palveluna.

Bernerin taksisirkus avautuu lentoasemalla heinäkuussa: Mopoautolla?

Hallituksen sääntelynpurku etenee, kun uusi liikennepalvelulaki 1.7. astuu voimaan. Suomeen lentoasemalle saapuva pahaa aavistamaton matkaaja sekä pahaa aavistava suomalainen, joutunee nauttimaan vapaan markkinatalouden riemuista täysin rinnoin astellessaan kohti lentoaseman taksijonoa.

Liikkuminen palveluna (MaaS) -liikeideoiden heikkoudet

Yksityisautoilun vähentämiseksi on monissa maissa tutkittu houkuttelevampia joukkoliikennemalleja ja mobiilipalveluita, joilla auton omistamisen sijasta asiakkaat voisivat tilata liikkumispaketteja, jotka voisivat koostua sekä joukkoliikenne-, pyöräily-, autonvuokraus ja taksimatkavaihtoehdoista. Suomessa asiaa on käsitellyt esimerkiksi Sonja Heikkilä runsaan kolmen vuoden takaisessa diplomityössään "Mobility as a Service - A Proposal for Action for the Public Administration, Case Helsinki".

Suomalaisuutta pitää voida mainostaa myös taksien

Nyt on menty liian pitkälle kun ei voi ilmoittaa että on suomalainen taksikuski. Mainostetaanhan kotimaista ruokaa ja tuotteita.

On liikaa nöyristelyä jos ei voi omassa maassaan kertoa olevansa suomalainen taksikuski

 

Taksi Helsingin pitää vähä alkaa miettiä, jos kotimaista vaihtoehtoa ei saa mainostaa. Tämä herkkä hipiäisyys menee liian pitkälle.

 

Mitenköhän vuoden päästä kun enemmässä määrin tulee ulkomaista yrittäjää: Voiko mainostaa suomalaista vaihtoehtoa?

 

Voittajakonsepti

Kotonani kävi siivooja. Siivoojalla ei ollut siivoojan koulutusta eikä viranomaisen myöntämää siivoojalupaa. Viranomainen ei ollut määritellyt siivoojan taksaa eikä edes sitä, kuinka monta siivoojaa kaupungissa saa toimia. Silti olin erittäin tyytyväinen siivoojan työhön. Siivoojakin vaikutti tyytyväiseltä.

Uberhelppoa liiketoimintaa

Teknologia uhkaa jälleen vallitsevaa maailmanjärjestystä. Taksikuskit kokevat Uberin uhaksi nykyiselle, luvanvaraisuuteen perustuvalle palvelumallille. Verkon kautta tilattu kyyti tulee useimmiten halvemmaksi, sillä siitä ei makseta kuskin joutoaikaa, taksikeskusmaksuja tai muita juoksevia kuluja. Ilman nykyistä  lainsäädäntöä ja sen onnistunutta valvontaa koko nykyinen taksitoiminta on kuulemma uhattuna.

Uber-taksi - Kuolemanvakava asia

Lapsuudessani, 1980- ja 1990-luvuilla, minulle ja ikätovereilleni opetettiin, ettei hätänumeroon soitella pilapuheluita, tai muuten vain tyhjän takia, koska juuri sillä hetkellä joku toinen voi olla todellisessa pulassa ja ne varatulla linjalla vietetyt sekunnit saattavat ratkaista elämän ja kuoleman välillä. Vuoteen 2015 mennessä ihmishengen arvo, verorahoilla rakennetun hätäkeskusjärjestelmän tarkoitus ja poliisin rooli siviilien oikeuksien turvaajana ovat kaikesta päätellen muuttuneet radikaalisti. Helsingin poliisi ilmoitti Twitterissä, että 

Hyvä taksiliikenne nyt ja tulevaisuudessa - eräitä näkökulmia

Miksi taksialasta tuli yht´äkkiä koko kansan keskustelun aihe?

 

Uber, Taxify, Valopilkku, TaxiMobi.  Taksisovellukset ovat nyt POP! Lähes kaikilla ihmisillä on uusien taksin tilaussovellusten syntymisen jälkeen joku mielipide takseista. Niin minullakin!

 

Toimituksen poiminnat

Sivut

Julkaise syötteitä